2010. szeptember 23., csütörtök

THE DEADLY SPAWN (1982)

Douglas McKeown, USA

A jó öreg, és mostanában igencsak túllihegett nyolcvanas évek még mindig tartogat meglepetéseket. Az általam eleddig ismeretlen ismerősként (régi Fangoria cikkek, egy soha meg nem tekintett német kazetta a pincében) kerülgetett THE DEADLY SPAWN olyan lelkes amatőrök által összebarkácsolt 16mm-es csodák társaságába kívánkozik, mint a THE EVIL DEAD és a BAD TASTE. Annak tükrében, hogy a több mint két évnyi hétvégét felölelő forgatás összköltsége még az említett garázseposzok büdzséjének tizedét sem érte el (számszerűsítve: 25.000 USD!),  A halálos ivadék eszmei értéke szememben csak még nagyobbra nőtt...
és nőtt........
és nőtt.........

Az álmos amerikai kisváros határába meteorit csapódik. A benne érkező nagyétkű űrmutáns két kempingező elfogyasztása után egy közelben lévő családi ház pincéjében petézik le. Az otthoniak közül mom & dad az első két áldozat, majd jön a villanyszerelő, végül a család legkisebb tagjára, egy horrorfilmekben jártas gyerkőcre hárul a feladat, hogy szembeszálljon a szörnnyel, még mielőtt az bekebelezné egész New Jersey-t.

IT Came From 25 Grand

Az ALIEN után napvilágot látott B sci-fi/horrorokkal (GALAXY OF TERROR, X-TRO, INSEMINOID) ellentétben a Z-kategóriás SPAWN nem pusztán opportunista cash-in, hanem felmenőit, az ötvenes évek űrinváziós matinéit szeretettel, és a mostoha körülményeihez képest figyelemre méltó elhivatottsággal megközelítő fan fiction. Vegyük rögtön a főcímzenét, ami tulajdonképpen a szokásos 80s szintetizátor prüntyögés, de mivel megfejelték egy helyes kis theremin-futammal, máris lehet asszociálni az IT CAME FROM OUTER SPACE-re.

The KIDS are back in town

A PHANTASM-tól a MONSTER SQUAD-on át a FRIGHT NIGHT-ig a nyolcvanas évek amerikai horrorfilmjeiben új trendként  jelenik meg az olyan képregénykultúrán és késő éjjeli televízióadásokon nevelkedett kiscsávók főszerepeltetése, akik az alienes/zombis közegben jóval leleményesebbnek bizonyulnak, mint a körülöttük lévő, fantáziátlan felnőttek. Hollywoodnak rövid időn belül ezt is sikerült elnyálaznia (INVADERS FROM MARS remake; THE LOST BOYS), a SPAWN-nál viszont pont a Famous Monsters-t bújó, szörnymaszkokat készítő tizenegy éves fiú figuráján keresztül válik hitelessé az alapanyag gyermekdeden egyszerű mivolta, de úgy ám, hogy közben azért kiérdemli az R-besorolását is.

What about the GORE?

Az f/x, vagyis a produkció egyetlen professzionálisnak nevezhető résztvevője szemet gyönyörködtetően véres, a címszereplő korának legemlékezetesebb szörny-kreációival is versenyre kelhetne. A komoly dentúrával felszerelt ivadékból van egy nagyon nagy (fun fact: a munkájába belefeledkezett trükkmester műhelyajtaján nem fért ki, ezért szét kellett fűrészelni szegényt) és sok kicsi. A vegetáriánus nyugdíjasokat mószeroló, arctépő kreatúrák organikus kézzelfoghatóságával nem vetekedhet komputer animáció. Ezeknél a monszter-szcénáknál a nem kifejezetten kreatív (nevezzük nevén: dilettáns) rendezés is összeszedi magát, a pincében zajló jelenetek Gonosz halottas hangulatot árasztanak.

Are You down there, ASH?

Hogy az egymást követő felvételek közt akár hosszú hónapok is eltelhettek, arról az egyenetlen, kaotikus szerkezet árulkodik. Ha egy Sam Raimi/Frank Henenlotter szintű tehetség forrasztotta volna egybe a darabokat, akkor most nem is kéne ajánlanom, mert ugyanolyan evidens kultusza lenne, mint teszem azt a BASKET CASE-nek. Erről azért nincs szó, mert se nem úttörő, se nem elég sokkoló ahhoz, hogy szobrot állítsunk neki. Ellenben a "csináld magad" igyekezete olyannyira szimpatikus ennek az iciripiciri filmnek, hogy számos hibája ellenére is (például az ügyetlen kezdés) legalább egy fejhosszal - és nagyon sok foggal - kiemelkedik a nyolcvanas évek direct-to-video szörnyedvényei közül. Még egy érv mellette: Angliában betiltották!