2015. december 13., vasárnap

THE PHANTOM KILLER (1981)

Stanley Fung, 香港


A Golden Harvest bűnügyi kungfufilmjében egy szerzetesnek öltözött csontváz, a Fantom szedi női áldozatait. A megboldogult hölgyek mindegyike reménytelenül szerelmes volt a kungfuhős Siu Fongba, aki annak idején megfutamította a falut rettegésben tartó banditát. Mivel a sorozatban elkövetett gyilkosságok közvetlenül azután történnek, hogy a tett helyszínein a jóképű fiatalember kikosarazta kegyeiért esedező rajongóit, a rendőrkapitány Siut jelöli ki első számú gyanúsítottnak.


Siu és a bosszúszomjas bandita újabb összecsapásakor előkerül egy vérző cserépszobor, amelynek belseje összeaszott női holttestet rejt. A növekvő számú feltételezett elkövetők közé kerül Siu Fong szívszerelme, a nővére titokzatos eltűnése felett szomorkodó Sin Sin, valamint a falu szélén élő különös fazekasmester, kinek segédje egy kungfuzó törpe! Miközben a fazekas kézügyességével segít a rendőrségnek felismerhetővé tenni az ismeretlen holttest arcát, a Fantom elrabolja Sin Sint, és elindul becserkészi következő áldozatát, a helyi elöljáró cserfes kislányát.


A legjobb, ami elmondható a THE PHANTOM KILLER-ről, hogy műfajilag nem mindennapi, mondhatni bizarr jelenség. Mikor láttunk utoljára kosztümös giallo/slasher horrort, amiben harcművészkednek? A Delirián azért akad rá példa, a következő évben bemutatott HUMAN LANTERNS a Shaw Brothers-től úgyszintén egy nőket kipécéző, maskarába bújt gonosztevővel operált. Közös jellemzőjük továbbá a Kínában nagy hagyományokkal rendelkező kézművesség (gondoljunk a híres ókori cseréphadseregre) beágyazása a történetbe; itt a szobrászat, amott a lámpások készítése. Ezekben a mesékben az iparművészek amolyan fura szerzetek, mintha kivételes tehetségük arra kárhoztatta volna őket, hogy magányosan, a közösségtől elkülönülve éljék mindennapjaikat. A HUMAN LANTERNS-hez képest a Golden Harvest produkciója puritánabb kiállítású, alacsonyabb korhatárral megtekinthető darab (nem különösebben véres, a főcímet leszámítva erotika sincs benne), mindazonáltal megvannak a maga szerény erényei.


A '81-es kungfu-horror őrületet elindító ENCOUNTERS OF THE SPOOKY KIND forgatókönyvének írója, Wong Ying egész ügyesen pakolta egymásra a nyomozós, vörös heringes krimik és a kungfufilmek paneljeit, a természetfeletti allűrökkel felruházott Fantom jól kitalált sorozatgyilkos. A történet Wong Ying "Félelmetes hatos" címre keresztelt hatrészes novellasorozatának egyik köteteként látta meg a napvilágot, tehát ponyvairodalmi adaptációról van szó. Gu Long népszerű wuxia mystery-jeinek stílusában fogant antológia többi részét a Shaw Bros. vitte vászonra (BAT WITHOUT WINGS - 1980; THE BLACK LIZARD - 1981; PORTRAIT IN CRYSTAL - 1983).


A cselekmény folyamán elszórt akciójeleneteket Sammo Hung egyik asszisztense, Billy Chan koreografálta. Némelyik túl rövid lefolyású és/vagy túl sötéten van fényképezve, a végső nagy összecsapás kellően látványos. Mint általában a koreográfusok, Billy Chan is háttérben verekedő kaszkadőrként kezdte, majd egészen a rendezőségig küzdötte fel magát, a nyolcvanas-kilencvenes években több kisköltségvetésű horrorvígjátékot dirigált (NEW MR. VAMPIRE, ŐRÜLT SZAFARI, SKIN STRIPERESS). A THE PHANTOM KILLER-ben az akció valójában másodlagos szerepet tölt be a whodunit mellett, így egyike azon kungfus szórakoztatóipari termékeknek, aminél muszáj olvasni a feliratokat, különben könnyen elveszthetjük a ki-kicsoda fonalát. A végkifejlet ismeretében is érdemes (újra) megnézni, a főcím képsora például csak másodszorra fogja elnyerni értelmét. Chor Yuen még komplikáltabb wuxia-thrillerei jó összehasonlítási alapul szolgálnának, már csak azért is, mert az említett novellasorozat Shaw Bros. adaptációiból kettőnek Chor volt a rendezője.


A korszak hongkongi filmjeit nyomon követők a sztárparádénak aligha nevezhető szereposztásban felismerhetnek néhány "biztosan láttam már valahol" arcot. Eddy Ko (a rendőrkapitány) a WE'RE GOING TO EAT YOU falujának vezetőjétől a THE MISSION gengszterfőnökéig rengeteg mindenben előfordult, Lee Hoi Sang (a kopasz bandita) gonosz harcművészekre specializálta magát, a műsort kis híján ellopó Chung Fat (a fazekas) az ENCOUNTERS OF THE SPOOKY KIND taoista papjaként vonult be a HK-filmtörténetbe. A Shaw Bros.-tól a Golden Harvesthez átigazolt Wei Pai (a szépfiú típusú főhős) sosem tartozott a karizmatikus martial artisták közé, ezen mozipénztáraknál igen gyengén teljesítő filmje után vissza is vonult a televíziózásba. A stáblista mai tudásunk szerint legnépszerűbb színészét éppenséggel a kamera mögött találjuk. 


Stanley Fungot a Sammo Hung/Jackie Chan páros nevével fémjelzett "Szerencsecsillagok" sorozatból ismerhetjük, ő a BALEKOK ÉS BANDITÁK vagy a VIGYÁZAT, NYOMOZUNK! csapatának magas, bajuszos komikusa.


Fung javára legyen írva, hogy rendezőként nem bohóckodta el a feladatot, noha jelenetezései, színészvezetése meglehetősen régimódi, az egysíkúan ábrázolt nők virágvázaként olvadnak bele a díszletbe. Ha nem szólt volna végig a PHANTASM zenéje, ha a harckoreográfia nem lett volna villámgyors, a hetvenes évek közepére saccolnám a gyártási évszámot. A suspense-re kihegyezett részek az önálló zenei témával színre lépő Fantommal ellenben olyannyira imponálóak, hogy ha sokkal nem is, de valamennyire kiemelik a filmet a nagy kungfu-átlagból. Micsoda véletlen, akkoriban egy másik leendő Szerencsecsillag, a fenti Vigyázat, nyomozunk! képkockán Fung háta mögött látható színész is kungfu-rendezésre adta a fejét → THE CHALLENGER.