2017. február 11., szombat

THE MIDNIGHT HOUR (1985)

USA, Jack Bender


Az ABC televíziós társaság - egykoron a THE NIGHT STALKER szörnyantológia otthona - '85 mindenszentek napján egész estés tinihorrorkomédiával lepte meg az Egyesült Államok tévénézőit. NIGHT OF THE CREEPS módjára a THE MIDNIGHT HOUR (Wilson Pickett hasoncímű szerzeménye az egyik golden oldies, ami menet közben elhangzik) dupla retro-fílinggel van megtöltve: a kisvárosi közeg, a tipizált szereplők, a rock'n'roll hőskorából származó betétdalok karöltve Brad FRIGHT NIGHT Fiedel szintizenéjével egyszerre idézik vissza az ötvenes-hatvanas évek boldog békeidejét, és azt a nyolcvanas évekbeli álomvilágot, melyet a jövendőjét a múltjában kereső Hollywoodban mostanság előszeretettel támasztgatnak fel.


Welcome to La La Zombieland: gimis osztálytársak a boszorkánymúzeumból lopják ki a Halloween ünnepléséhez szükséges kellékeket, köztük egy 17. századi kincsesládát. A fiatalok a temető kellős közepén heccből felolvassák a ládában talált papirusztekercs okkultista szövegét, minekutána életre kelnek a halottak. Mit kelnek, kirobbannak! A rendező nyilván úgy vélte, dinamittal rá tud licitálni a pár hónappal korábban mozikba került THE RETURN OF THE LIVING DEAD hasonszőrű jelenetére.


Egy afroamerikai vámpírboszorka, egy farkasember és egy tündéri pompomlány is része a szörnyseregnek, amelyik szinte észrevétlenül vonul fel a New England-i kisváros (© S. King) utcáin - elvégre hellovín van, ki nem szarja le? "A kedvenc időszakom", forgatja szemeit a rendfenntartás csődjét reprezentáló rendőrkapitány. A fergeteges rémbuli az Elm és Maple utca sarkán álló házban hág a tetőfokára. Az Elm utcát mindenki ismeri, a The Monsters Are Due On Maple Street pedig az egyik leghíresebb Alkonyzóna epizód a sorozat aranykorából. A klasszikusokra való utalgatás a szereposztás szintjén is megmutatkozik: Kevin McCarthy, az eredeti Testrablók támadásának sztárja seggfej szülőként van jelen, akit aztán jó alaposan bezombítanak. A cselekmény (nek)romantikus szálának tétje, hogy babakék Cadillac-jével cirkáló főhősünknek vajon sikerül-e összejönnie az élőhalott pompomlánnyal. Devil or angel, please say you'll be mine / Love me or leave, I've made up my mind


És azt ismered, hogy két néger utazik a vonaton...
David Bowie és a Halál
Girls just wanna have sültgalamb

Angolszász protestáns misztikum, popkulturális sírrablás, nosztalgia a papa Amerikája iránt. Pár évszázadnyi történelemmel a hátuk mögött ennyire tellett nekik - mondhatnók európai gőggel, de talán a butuska kis filmecske jóvoltából egy lépéssel közelebb kerülünk annak megértéséhez, hogy ez a derék népség nemrég miért egy hatvanas évekbeli autókereskedőre hajazó, kisminkelt bohócot választott meg prezidentnek.   


A műsor kellően mozgalmas, ám tévés mivoltából fakadóan szinte teljesen vértelen - a Romero-zombi megfojtja áldozatát. Keményvonalas horroristáknak legkésőbb a Michael Jackson Thriller videóját utánzó zenés-táncos showstopper láttán fog leesni a tantusz: a trendi tömegfilmes rémségeket különösebb meggondolás nélkül összezsúfoló tévéseknek leginkább azon kattoghatott az agyuk, miképpen tudnák elbagatellizálni, és ezáltal szobatisztává tenni a műfajt. (És most tekintsünk el attól, hogy szimpatikus főhősünk kis híján hullabaszást követ el.) Akkoriban különösen nagy keletje volt az infantilis horrorvígjátékoknak, ha ne adj isten imádtad a THE RETURN OF THE LIVING DEAD második részét, akkor a THE MIDNIGHT HOUR be fogja lopni magát a szívedbe. Az élőhalottak kinézete és a rajtuk csattanó parodisztikus poénok (pl. "tejesember zombi") is arra a mozifilmben látottakra emlékeztetnek.


A tinédzsereket bőven a húszas éveikben járó színészek játsszák, a feka csajszi, Sheri Belafonte konkrétan elmúlt harminc. A pompomlányt alakító Jonna Lee következő tévéfilmjében egy másik all-amerikai (rém)álmot testesíthetett meg a kábszeres, öngyilkosságba menekült pornósztár, Shauna Grant személyében. Ő is cheerleaderként kezdte...


Nincs a neve a stáblistán, de pár másodpercre felbukkan az alkoholizmusba menekült gyereksztár, Macaulay Culkin*. A tévés berkekben máig kapós rendező (Lost; Trónok harca) később Chucky baba harmadik kalandjával (GYEREKJÁTÉK 3) rontotta tovább a műfaj renoméját. "Nem olvastam sokat gyerekkoromban - árulta el sikere titkát egyik interjújában. Mindent amit tudok, azt Abbott és Costello vígjátékokat nézve tanultam meg."


Az Amikor éjfélt üt az óra (hivatalos magyar cím?) egy Szeszélyes évszakok ismétlés alternatívájaként életképes zombi-bohózat, profin elkészített gagyi, egyes jeleneteit a nagyvászon is elbírná. Mondjuk nem ártott volna hozzá egy Joe Dante, aki bizonyára intelligensebb módon, szubverzív (ön)reflektáltsággal vezényelné le nevezett gagyit. Halloweenre időzített A Hét Tévéfilmje kategóriában továbbra is a DARK NIGHT OF THE SCARECROW-t jelölöm Deliria-díjra.

Tessék:
Trick or treat! Elfogadok bármilyen töményet is.